top of page

Mee op ontdekkingstocht langs Europese landschapsarchitectuur


Direct wil je met de persoon op de kaft meelopen door het geweldige landschap in het Climate Park 2469 in Noorwegen. On The Move neemt je mee op reis door Europa en licht aan de hand van 38 steden in 17 landen, 44 projecten toe. Negen projecten blijken ‘outstanding’ te zijn en zijn door de jury bezocht om zo een nog betere reflectie van het project te geven. De overige 35 worden op twee pagina’s nader toegelicht met aangeleverd beeldmateriaal. Opvallend veel projecten in Nederland en Zwitserland worden genoemd. Scandinavische projecten blijven een beetje achter: betekent dit dat de vernieuwing binnen de Scandinavische landschapsarchitectuur achterop raakt?


On The Move is de opvolger van het boek In Touch in de serie Landscape Architecture Europe, uitgegeven door Blauwdruk. Direct komt de lichte kaft met treffende foto’s, het duidelijk leesbare lettertype en het handzame formaat van het boek bekend voor. Wat kleine aanpassing aan de voorkant van het boek duiden er bij On The Move op dat het item nummer #4 is in de reeks, iets wat niet duidelijk vermeld was bij de vorige editie. Grote parken en pleinen worden besproken. Er wordt weer terug gegaan naar de basis van de landschapsarchitectuur. Waar het in het boek In Touch opvalt dat er veel projecten in de stedelijke context besproken worden en er wordt geschaafd langs de architectuur en losstaande objecten, lijkt in On The Move het verhaal, de context, maar vooral ook de concepten en strategieën belangrijker.



Het doorkijken en doorlezen van dit boek kan ook als een reis worden gezien; hoe je ogen over de tekst glijden en hoe je handen over de pagina’s bewegen, zo ontdekt een landschapsarchitect een landschap of plek. On The Move neemt je mee door het selectieproces. Beeldend wordt toegelicht hoe er uit de bijna 400 inzendingen uiteindelijk tot de selectie van de 44 projecten gekomen is. Al snel daarna valt de lezer met de neus in de boter. De wat vereenvoudigde kaart van Europa maakt snel inzichtelijk welke plaatsen er per deelthema binnen On The Move besproken worden. De projecten zijn verdeeld binnen de thema’s ‘Transformation’, ‘Curation’ en ‘Heavy Heritage’. Elk thema wordt ingeleid met een essay van een internationale landschapscriticus. Nederland wordt goed vertegenwoordigd; Michael van Gessel heeft een bijdrage aan het voorwoord geleverd en Marinke Steenhuis schreef een inleidend essay voor het eerste deelthema ‘Tranformation’ getiteld ‘Healing Modernity’.


Rijkelijk geïllustreerd worden de diverse projecten beschreven, immers de kracht van het beeld moet niet onderschat worden. Realistische foto’s, aangevuld met een duidelijke plattegrond, vormen een compleet beeld van de besproken plek. Dit geldt niet alleen voor de uitgebreid beschreven projecten, ook de ontwerpen die maar twee pagina’s beslaan, bevatten voor 3/4 beelden: foto’s, plattegronden of doorsnedes. Een prettige mix van breed beschreven projecten, afgewisseld met korte beschrijvingen en thematische essays, voldoet aan de behoefte van een ontwerper. Die wil immers veel plaatjes, korte, bondige tekstjes en feiten zoals jaar van uitvoering, het budget en de oppervlakte.



Ondanks dat alle projecten uniek zijn door allerlei facetten als ontwerp, uitvoering of gebruik is het knap hoe het boek een eenheid is geworden. Dit komt onder andere door de vaak zomerse taferelen op de platen en dezelfde stijl van vormgeving van de introductieplattegrond van de breed beschreven projecten. Het valt op dat er in het begin van het boek bijna geen visuals getoond worden. Binnen het laatste thema ‘Heavy Heritage’ daarentegen zijn deze dan ook opvallend veel aanwezig. Niets mis mee overigens. Juist passend bij de projecten die de mogelijkheden op de diverse plekken verbeelden.


Maar waarom lijkt het alsof we in Nederland geen nieuwe projecten kunnen vinden om in een boek als On The Move op te nemen? Juist de titel doet denken dat de editors op een zoektocht zijn gegaan naar spannende projecten, dit doet ook de frontfoto verwachten. Waarom komt een project als het Benthemplein van De Urbanisten, Madrid Rio van West 8, of de Rode Lijst Tuin van Buro Harro dan weer aan bod? Dit geldt ook voor een project als Superkilen of Tempelhofer Feld. Begrijp mij goed: elk afzonderlijk project is bijzonder en uniek en het is belangrijk dat de landschapsarchitect deze projecten kent, maar zijn deze projecten niet al voldoende onder de aandacht geweest en hebben we niet meer behoefte aan juist nieuwe, baanbrekende en onbekende projecten?

Kortom, een prettig blader- en leesbaar boek vol inspiratie voor de professionele landschapsarchitect, maar zeker ook student. Het brede veld van de landschapsarchitectuur van de afgelopen jaren is gebundeld in deze uitgave van Blauwdruk. Ik ben benieuwd of Blauwdruk deze lay-out en inhoudelijke stijl ook gebruikt voor het volgende boek in de reeks. ‘On the move’ naar de ontdekkingstocht van de Europese landschapsarchitectuur zijn wij erg nieuwsgierig waar het vakgebied in 2018 zal staan. De echte liefhebber zal de boekenplank graag aanvullen met een volgende uitgave.


ON THE MOVE Landscape Architecture Europe #4 Lisa Diedrich, et al. Blauwdruk Publishers, Wageningen (2015) ISBN 978-90-75271-82-9 Engelstalig Prijs €37,50 240 p.

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page